Fotografia reklamowa
Fotografia reklamowa polega na odpowiednim fotografowaniu obiektów, mających być przedmiotem reklamy. Celem fotografii reklamowej jest ukazanie danych przedmiotów w sposób jak najbardziej atrakcyjny i zachęcający do ich nabycia.
Zdjęcia reklamowe towarzyszą nam na co dzień. Możemy je znaleźć w różnego rodzaju katalogach, folderach, cennikach, prospektach reklamowych czy na bilbordach.
Zdjęcia reklamowe
Fotografia reklamowa stawia przed fotografem określone wymagania. Zdjęcia reklamowe powinny być wyraziste, a zawarty w nich komunikat – jasny i precyzyjny. W celu uzyskania optymalnego efektu, zazwyczaj robi się kilka wersji zdjęcia danego produktu i spośród nich wybiera się najlepsze i najbardziej sugestywne.
Zdjęcia reklamowe są zwykle zdjęciami bezcieniowymi i beztłowymi (lub z tłem gładkim i jednobarwnym). Wszystkie zabiegi, wykorzystywane w fotografii reklamowej mają na celu uatrakcyjnienie fotografowanego przedmiotu oraz wywołanie przyjemnych skojarzeń myślowych u oglądającego.
Kluczową rolę spełnia więc pomysł, aranżacja kompozycji, przestrzenna i kolorystyczna organizacja fotografowanej przestrzeni.
Równie ważna jest jakość zdjęcia. Zdjęcia reklamowe muszę być ostre, mieć dużą rozdzielczość, dużą gamę tonów oraz niezauważalne ziarno.
Do niedawna fotografowie reklamowi korzystali z aparatów analogowych (wielkoformatowych i średnioformatowych). Wraz z upowszechnieniem się fotografii cyfrowej, większość z nich korzysta obecnie z aparatów cyfrowych.
Jak zrobić zdjęcia reklamowe?
- Przed przystąpieniem do robienia zdjęcia, przygotuj szkic, zaaranżuj kilka wersji kompozycji.
- Używaj lustrzanek cyfrowych lub analogowych aparatów średnioformatowych i wielkoformatowych. Pozwolą one na pełne kontrolowanie wszystkich elementów obrazu i w rezultacie na wykonanie zdjęcia bardzo dobrej jakości.
- Używaj obiektywów o stałej ogniskowej.
- Pracując w studiu, korzystaj z lamp błyskowych. Unikaj oświetlenia artystycznego, dającego głębokie cienie i półtony. W fotografii reklamowej przedmiot powinien być oświetlony równomiernie.
- Zastanów się nad jak najkorzystniejszym ustawieniem fotografowanych przedmiotów i zapewnieniu im atrakcyjnego wyglądu. W tym celu użyć możesz podpórek, spinek, żyłek do podwieszania, zamrażarek, spryskiwaczy, etc.
- Nie rób zdjęć przy pełnym otworze przesłony.
- Wszystkie fotografowane elementy powinny znaleźć się w obszarze ostrości obrazu.
- Stosuj tło (najczęściej jednobarwne i gładkie), które nie będzie kolorystycznie zbliżone do fotografowanego obiektu . Wyraźnie oddzielaj główny obiekt od reszty elementów kompozycji.
Dodaj komentarz